Thursday, April 22, 2010

Lagu INDON vs. Lagu Melayu…!?

 

korang rase lagu Indon lg best dari lagu melayu x? aku rase macam tu la skunk nie..

first of all, nie pandangan terbuka aku la kan,, xde nak menyinggung hati mane2 pihak..

ekselie, bukan xnak support local music but korang sendiri leh tgk macamane.... artis kite, cukup hujung minggu ade je cite2 panas kuar kat melodi la, urtv la, mangga la.. tp lagu sendiri  xde pown panas tiap2 ujung minggu.. mmg la cari publisiti tu penting, artis doe.. tp lagi best kalau lagu korang sedap..

 

pastu, aku bukan nak kondem ape la kan, tp sumpah aku cakap aku menyampah doe tgk mentor, af, dan sbgainya la kan.. korang sendiri x runsing ke tgk berpuluh2 budak yang melalak xde kerja nak jd artis ar kononye, tp xjd2 gak..pastu xreti2 nak stop lak tu.. cukup la satu ke dua season.. chewahh, nak melahirkan ramai artis yang mewarnai industri seni tanahair la kononye kan, tp bile da menang, terus senyap.. xde snyap pown at lis kuar  kat show bodo2 kat astro.. ape cerr??

lagu lak kalau da kuar macam hape je.. xde motif langsung.. mane pg bakat seni korang yang train berbulan2 kat program tu. dulu mase intebiu, kene reject nangis -nangis, sedih sangat kononnye.. hadui… pastu kuar album, single mepek2, org pon xpaham dengar..

k la,  aku brani cakap berdasarkan ekperien aku la, most yang berusia 16-25 akan prefer fly.fm ngan hitz.fm.. tol x? dulu time lagu melayu best2 mmg aku layan era, hot.fm.. tp now, bile aku try layan balik, banyak lagu yang kuar adalah dari luar ngara, tmasuklah indon.. pastu ade la plak yang marah2 cakap stesen radio x kuar lagu artis sendiri.. wey bro, camane nak on air slalu kalau da lagu pown xkualiti.. sape nak dengar..

aku respek artis lame kite macam ziana zain, awie, dan sezaman dengannye, inkluding band macam spoon, sting, uk’s…. lagu2 camtu la yang kite perlukan skarang untuk naikkan balik industri musik kite.. kalau xbest la lagu dowang nie, xde nye lagu nie dalam hardisk korang kan, xpown xde nye korang nyanyi lagu nie dalam karoke jamban time dating.. hehe..

pastu lagu indon. korang sndiri dapat tgk, betape sedap nye lagu dowang.. xde pon nak femes2.. tup tap tup tap, kuar lagu layan.. time tu baru la tawu kwujudan artis nie.. walaupon dowang kadang ade kadang2 xde, tp lagu dowang ttp kite ingat.. cth macam lagu “Dealova”.. sampai Dato’Siti pown nyanyi tao..punye la layan…

wah, banyak lak mende aku karutkan.. tp pandai2 la korang pk.. jgn lupe tinggal slipar korang k!

3 comments:

NAZ said...

no komen :) sebab muzik itu terpulang pada jiwa masing masing kan. cuma jangan ada dinding dalam muzik seperti indie atau mainstream. pecahkan dinding itu mesti banyak benda baru tersimpan :)

Eyqa Zaque said...

lagu ni ikut perspektif sendiri. bilet dengar pun ikut mood mana yang best.

bab2 kualiti tuh memang secara amnya menurun kat malaysia sebab blik2 kontrivesi. tak best ah begitu.

nice. :)

Anonymous said...

ade beran kite kasi gegar industri musik tanah malaya???